Stilstaan bij Holocaustslachtoffers
Doel van dit lichtmonument is het bewustzijn te vergroten dat in heel Nederland Joden, Roma en Sinti woonden en dat de mensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn vervolgd, gedeporteerd en vermoord, plaatsgenoten of buren waren. In januari 2020 wordt het tijdelijk lichtmonument onthuld in meer dan 170 gemeenten waar de vervolging van Joden, Roma en Sinti heeft plaatsgevonden. Het monument is een eenmalige tijdelijke aanvulling op de bestaande oorlogs- en Holocaustmonumenten, in het kader van 75 jaar vrijheid.
Zowel in de Joodse herdenkingstraditie als in de Roma- en Sinticultuur zijn stenen belangrijk. Daan Roosegaarde en zijn team hebben deze traditie als inspiratie gebruikt. In gesprek met Holocaustoverlevenden en hun familie kwam hij tot het ontwerp van LEVENSLICHT. Met 104.000 lichtgevende herdenkingsstenen (gelijk aan het aantal slachtoffers uit Nederland) staat het kunstwerk symbool voor de impact van de Holocaust.
Na de landelijke onthulling op 16 januari wordt in meer dan 170 gemeenten een deel van de stenen tentoongesteld. In het donker lichten de herdenkingsstenen op. De stenen ‘ademen’ in licht en symboliseren daarmee dat de herinnering aan de slachtoffers in leven moet blijven.
Het lichtmonument in Enkhuizen
Op 26 januari 2020 werd in Enkhuizen het lichtmonument opgebouwd door een groep van tientallen betrokkenen Enkhuizers die een symbolisch treintje vormden om zo de stenen door te geven naar de plaats van het licht monument op het landje van top naast de Dromedaris.
Hieronder vindt u een overzicht van de gebeurtenissen tijdens deze plechtigheid:
Welkom alle aanwezigen, dank aan allen die deze bijeenkomst mogelijk hebben gemaakt.
Op deze namiddag staan wij stil bij 75 jaar Vrijheid. We herdenken de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog, maar vieren vooral dat we sinds 75 jaar in vrede en veiligheid leven.
We staan hier bij het lichtobject Levenslicht. Ontworpen door kunstenaar Daan Roosegaarde voor 10 dagen bezinning over de Holocaust. De lichtstenen bewegen, ze leven min of meer. Ze laten ons herinneren aan de vermoorde Joden, Sinti en Roma die soms ook onze buren waren. We denken hier ook aan al die mensen die hun vrijheid gaven voor onze vrijheid. Omdat ze niet anders konden vanuit hun geloof of overtuiging.
Vrijheid
Anno 2020 leven we al 75 jaar in vrijheid. Een kostbaar goed om heel zuinig op te zijn.
Vandaag de dag mogen we zijn wie we willen zijn. We mogen wél of niet geloven, we mogen onze mening hebben en ook geven, we mogen lid worden van een politieke partij en onze kinderen naar de school van onze voorkeur sturen. Deze keuzevrijheid is een zegen. Dat weten we omdat het ook anders kan. Nog steeds…
Dit is het herdenkingsjaar waarin we de vrijheid vieren. Maar vandaag staan we stil bij oorlog. Bij onrecht. Bij machtsmisbruik. Bij ‘alle gevolgen van dien’.
Want hoe ís het als er mensen zijn die vinden dat jij dood moet omdat je joods bent. Omdat je bij Roma of Sinti hoort. Omdat je homo bent. Of communist. Of socialist. Hoe ís het als iemand anders voor jou bepaalt wat goed is en wat fout. Als iemand jouw leven neemt omdat je niet aan ‘de normen’ voldoet. Dat is een gruwelijk, beangstigend idee…
Anno 2020 leven we al 75 jaar in vrijheid. Een kostbaar goed om heel zuinig op te zijn. Vrede en vrijheid beginnen bij jezelf. Groter is het niet. Het begint bij jezelf. Bij mij. Bij jou. Bij échte aandacht voor elkaar en voor wat er om je heen gebeurt.
Want iedereen kreeg ogen om te zien, of ze nu blauw, groen grijs of bruin zijn. Wie het waagt de ander in de ogen te kijken, ziet de mens. Iedereen kreeg oren om te horen. Wie het waagt om écht te luisteren, kent de ander. En wie wil kennen, werkt aan vrede.
Opdat wij niet vergeten…
Veel van wat ik u nu vertel komt uit de ‘ Nooit meer Auschwitzlezing’ van 22 januari van Joachim Gauck, voormalig bondspresident van Duitsland.
Gauck begint zijn rede met: ‘ Toen ik jong was en politiek begon te denken, kon ik niet anders dan het land van mijn voorvaderen te haten’.
Even verder verhaalt Gauck dat bondskanselier Schmidt in 1977 als eerste president Auschwitz bezocht en toen pas aangaf dat deze plek om stilte vraagt, maar dat er niet over gezwegen mag worden.
En dan waarschuwt Schmidt dat zwijgen kan leiden tot herhaling van de verschrikkingen.
We zien het wegkijken en stilzwijgen weer - sterker- om ons heen. Wegkijken en verzwijgen verstikt ook de dialoog; het leidt tot een eendimensionale monoloog.
Ik dank u, goed dat u er bij was.
Tot slot een fotoreportage van Weeff journalist Peter Goedhard. Het was een indrukwekkende avond waar veel bezoekers werden geraakt door de gedachte aan al die onschuldige mensen die omgekomen zijn in de Tweede Wereld oorlog.